Google Consent Mode Version 2 – allt du behöver veta om det nya samtyckesläget

Kunnskapsbank
Sebastian Nyström Berglund, operativ chef på seodr.®

Sebastian Nyström Berglund
Delivery Executive SEO

Bild på ett Google-kontorshus.

Vad är Google Consent Mode V2?

Vi börjar med att reda ut vad Consent Mode är. Som de flesta känner till behöver man ha ett godkännande från besökare på en webbplats för att samla in deras data för att analysera i GA4 och kunna använda Google Ads.

Google Consent Mode Version 2 är den senaste versionen av Googles verktyg för att sköta användarens samtycke. I mars 2024 träder den nya EU-lagen om digitala marknader (DMA) i kraft. I och med det blir det ännu viktigare att ta till sig förutsättningarna för Google Consent Mode – och implementera det.

DMA ställer krav på både Google och andra aktörer att det ska finnas ett giltigt samtycke från varje användare. Det nya läget för cookielagring är en uppdaterad version av det tidigare verktyget, som krävs för att följa med utvecklingen och lagstiftning på internationell nivå.

  • Varför kommer den här uppdateringen nu?

  • Anledningen till uppdateringen är att Google behöver hålla takten med all ny lagstiftning, samt de krav och förväntningar som finns på användares privatliv på internet.

    Sedan ePrivacy-direktivet, och dataskyddsförordningen (GDPR) implementerades har alla företag och organisationer som erbjuder sina varor och tjänster online varit skyldiga att samla in besökarnas samtycke för att ha tillåtelse att lagra och analysera datan som användarna för med sig.

    Idag är det så att en stor del av våra liv tar plats online, både privat och professionellt. För användarna, besökarna, är det viktigt med transparens i hur ens uppgifter lagras och används av företag.

    Det är anledningen till att man måste ge sitt samtycke för cookiesinsamling varje gång man besöker en ny webbsida. Samtycket ska vara frivilligt – och även gå att återkalla.

    Det nya samtyckesläget gäller för alla som vänder sig till en målgrupp som finns i EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet).

  • Hur vet jag om jag behöver ha Google Consent Mode V2?

  • Som ofta när det gäller uppdateringar brukar det finnas två läger. Personerna i det ena hakar snabbt på allt nytt, medan de i det andra lägret gärna väntar så länge som möjligt.

    Men om man vill använda Google Ads eller Analytics krävs det nu att man har Google Consent Mode V2. Tredjepartscookies kommer att fasas ut, och Google Chrome kommer från och med nu helt sluta stödja tredjepartscookies.

    Alla som använder Google Ads och vill ha en effektiv mätning av besökare i GA4 behöver alltså gå över till Consent Mode Version 2. Det gäller även om du inte använder Google Ads för annonsering, utan bara vill analysera trafik i Analytics.

  • Hur fungerar Google Consent Mode Version 2?

  • Men vad är det egentligen som skiljer det nya läget från det gamla?

    Det som skiljer V2 från den tidigare versionen är att besökaren nu kommer ha kontroll över hur deras data används för reklam och analys. När användaren besöker en webbplats möts den av en cookiebanner eller widget och får möjligheten att ge sitt samtycke för hur datan används. Dessa val går vidare till Google som anpassar beteendet för Google Ads eller Google Analytics.

    Tidigare låg fokus för samtycket på förekomsten av datainsamling, men det nya fokuset ligger på hur datan sedan används.

    När det gäller annonsering kommer det nu finnas tre val för besökaren,

    • Fullständigt samtycke: Godkännande av att data används för annonseringsändamål, även retargeting och personalisering.
    • Begränsat samtycke: Godkännande av att datan används för vissa annonseringsändamål, till exempel retargeting men inte personalisering.
    • Inget samtycke: Inget godkännande av att datan används för annonseringsändamål.

    Syftet är att användare ska få större kontroll över hur deras data används för reklam.

Våra partners är i sin tur CMP Partner

Vi på seodr. samarbetar med Cookieinformation som är partners med Googles Consent Management Platform, CMP, och kan därför erbjuda sömlös implementering av Consent Mode V2 och Google Tag Manager.

Cookieinformation är certifierat enligt CMP Partners. Det gör att vi har tillgång till kontakt, support och resurser inom Google, för att kunna erbjuda våra kunder den bästa servicen.

Copywriter hos seodr.®, arbetande på kontoret i Göteborg.

Consent Mode Version 2 – väljer du Basic eller Advanced?

Det finns två varianter av implementeringar i Google Consent Mode 2.

  • Basic Consent Mode: I den grundläggande implementeringen samlas ingen information in från användarna, inte ens deras samtyckesstatus. Taggar förblir blockerade tills samtycke ges. Även om Google Ads-konverteringar kan modelleras utan användarsamtycke, är noggrannheten lägre i sådana fall.
  • Advanced Consent Mode: I den avancerade implementeringen laddas Google-taggar innan användaren exponeras för Cookie Consent-bannern. Google samlar in data utan personliga identifierare för att förbättra modellens noggrannhet.

Därför behöver du Google Consent Mode V2 – genast

För de som erbjuder varor och tjänster online och strävar efter att fortsätta spåra användarbeteende och webbplatsprestanda, samtidigt som de optimerar sin marknadsföring, är det nödvändigt att implementera en cookie-banner med Google Consent Mode V2 senast i mars 2024.

Om man bortser från att göra det kommer man att uppleva begränsningar när det gäller användningen av Googles annonsprodukter – det kommer helt enkelt inte gå att annonsera som tidigare.

Behöver du hjälp?

Så kan seodr. hjälpa dig

På de webbsidor som vi utvecklar på seodr. använder vi numer Google Consent Mode V2 för cookieinsamling. Vi rekommenderar att alla som ännu inte börjat med implementeringen tar kontakt med oss, så hjälper vi er!

Jimmie Johansson, produktionschef på seodr.®
Peter Lauri, VD på seodr.®
Sebastian Nyström Berglund, operativ chef på seodr.®
Thomas Hallberg, säljchef på seodr.®
Kontakt oss
Google Digital Academy Google Partner Fylkesentreprenører 2023 Tillit Pilot Partner