Badrumsspecialisten
Att börja synas bättre online, trots fysisk butik och inte en e-handel, ledde till fler kunder IRL för Badrumsspecialisten – som ökade omsättningen med 84%
HelhetslösningKunden
Badrumsspecialisten säljer exklusiv badrumsinredning till privatpersoner och företag. Det är ett anrikt familjeföretag med showroom i centrala Stockholm där man kan få hjälp med ett personligt och unikt badrum.
Men långt borta är dagarna med enbart fysiska butiker. Idag är det ett måste att också närvara online om man vill växa som företag.
Uppdraget
Problemet för Badrumsspecialisten var en utdaterad hemsida som varken speglade företagets identitet eller bidrog till deras synlighet online. En Google Ads-kampanj som inte gav några resultat utan bara låg och blödde pengar gjorde inte saken bättre. Elvira Karlsson jobbar med administration och webb på Badrumsspecialisten och har haft mycket kontakt med seodr. i vårt samarbete.
– Hjälpen med hemsidan är viktigt. Vi är ingen e-handel, utan det är mer en sida som visar våra produkter. Vi har ett stort utbud av produkter för alla kategorier i ett badrum, allt från tvättställsblandare, måttbeställda badrumsmöbler och kakel. Det är viktigt för oss att det är synligt för potentiella och befintliga kunder, säger hon.
Badrumsspecialisten gav seodr. förtroendet att utveckla en ny, högpresterande webbsida som visar alla fina produkter för rätt kunder.
Så gjorde seodr.
seodr. utvecklade hemsidan och byggde in smart SEO redan från början, där vi optimerade webbsidan för relevanta sökord. Det var möjligt i och med att seodr. alltid involverar hela teamet från scratch, webbutvecklare, designer och SEO-specialist. Badrumsspecialisten var synliga på ungefär 500 sökord på Google och med hjälp av en ny sitemap och sökbeteendeanalys säkrades det upp för att synas på fler. En ny logotyp togs fram, såväl som en ny grafisk profil.
Men att bibehålla en högpresterande webbsida är ett ständigt pågående arbete, därför har Badrumsspecialisten precis som många andra av seodr.s kunder också löpande underhållsavtal.
Resultatet
Om vi får säga det själva så var det ett genidrag av Badrumsspecialisten att ta hjälp av seodr. och på så sätt ta klivet ut med SEO och ny webb. Under de första åren ökade omsättningen för familjeföretaget med 84%!
Och andra resultat lät inte vänta på sig. Direkt efter lansering ökade den organiska trafiken med 800% och ett år senare kunde vi se en ökning från 3900 unika besökare i månaden till 6200.
Kunden har också fått uppleva en stadig tillväxt av indexerade sökord och ligger idag på cirka 9000. Elvira Karlsson följer med stort intresse utvecklingen i regelbundna rapporter.
– Vi får långa exceldokument med data. Senaste rapporten visade att det gått upp sen förra sommaren och det är kul att se att det går framåt!
Långa exceldokument med data kan låta skräckfyllt för vissa, men seodr. finns alltid till hands för att förklara siffrorna.
– Alla har varit schyssta och förklarat på en gång. Och det har inte varit några problem att fråga om annat. Jag upplever att det är ett bra samarbete, alla på seodr. har varit hjälpsamma. Både webbgänget, SEO-specialisterna – och nu med Google Ads.
För planen framöver för Badrumsspecialisten är att börja annonsera via Google Ads med en Performance Max-kampanj.
– Vi är spända på att få se resultaten av den, säger Elvira Karlsson.
3,5 år efter lanseringen fortsätter seodr. att utveckla Badrumsspecialistens synlighet online och tar ständigt nya positioner på viktiga sökord med hög sökvolym. Och syftet med hela projektet speglar det viktigaste resultatet.
– Det viktigaste för oss är att vi blivit mer synliga på Google och mer tillgängliga. Därmed kan vi erbjuda vårt stora utbud av produkter till fler kunder som får hjälp att förverkliga sina drömbadrum, säger Elvira Karlsson.