Google Consent Mode Version 2 – allt du behöver veta om det nya samtyckesläget
Vad är Google Consent Mode V2?
Vi börjar med att reda ut vad Consent Mode är. Som de flesta känner till behöver man ha ett godkännande från besökare på en webbplats för att samla in deras data för att analysera i GA4 och kunna använda Google Ads.
Google Consent Mode Version 2 är den senaste versionen av Googles verktyg för att sköta användarens samtycke. I mars 2024 träder den nya EU-lagen om digitala marknader (DMA) i kraft. I och med det blir det ännu viktigare att ta till sig förutsättningarna för Google Consent Mode – och implementera det.
DMA ställer krav på både Google och andra aktörer att det ska finnas ett giltigt samtycke från varje användare. Det nya läget för cookielagring är en uppdaterad version av det tidigare verktyget, som krävs för att följa med utvecklingen och lagstiftning på internationell nivå.
-
Varför kommer den här uppdateringen nu?
-
Hur vet jag om jag behöver ha Google Consent Mode V2?
-
Hur fungerar Google Consent Mode Version 2?
Våra partners är i sin tur CMP Partner
Vi på seodr. samarbetar med Cookieinformation som är partners med Googles Consent Management Platform, CMP, och kan därför erbjuda sömlös implementering av Consent Mode V2 och Google Tag Manager.
Cookieinformation är certifierat enligt CMP Partners. Det gör att vi har tillgång till kontakt, support och resurser inom Google, för att kunna erbjuda våra kunder den bästa servicen.
Consent Mode Version 2 – väljer du Basic eller Advanced?
Det finns två varianter av implementeringar i Google Consent Mode 2.
- Basic Consent Mode: I den grundläggande implementeringen samlas ingen information in från användarna, inte ens deras samtyckesstatus. Taggar förblir blockerade tills samtycke ges. Även om Google Ads-konverteringar kan modelleras utan användarsamtycke, är noggrannheten lägre i sådana fall.
- Advanced Consent Mode: I den avancerade implementeringen laddas Google-taggar innan användaren exponeras för Cookie Consent-bannern. Google samlar in data utan personliga identifierare för att förbättra modellens noggrannhet.
Därför behöver du Google Consent Mode V2 – genast
För de som erbjuder varor och tjänster online och strävar efter att fortsätta spåra användarbeteende och webbplatsprestanda, samtidigt som de optimerar sin marknadsföring, är det nödvändigt att implementera en cookie-banner med Google Consent Mode V2 senast i mars 2024.
Om man bortser från att göra det kommer man att uppleva begränsningar när det gäller användningen av Googles annonsprodukter – det kommer helt enkelt inte gå att annonsera som tidigare.
Behöver du hjälp?
Så kan seodr. hjälpa dig
På de webbsidor som vi utvecklar på seodr. använder vi numer Google Consent Mode V2 för cookieinsamling. Vi rekommenderar att alla som ännu inte börjat med implementeringen tar kontakt med oss, så hjälper vi er!